Als bouwers van webshops zien wij soms check-out in de webwinkel een overvloed aan betaalmiddelen biedt. Zoveel soms dat het er voor de klant niet overzichtelijker wordt. Waar wij dan verbaasd over zijn is dat er ook diensten tussen staan die ook menig webwinkel niet wil. Klarna, AfterPay of Billink bijvoorbeeld. Waarom zou je deze achteraf betaaldiensten aanbieden? Achteraf betalen kan namelijk ook via CreditCard. Toch accepteert WebWinkelKeur dit niet als achteraf betalen. In deze blog gaan wij in waarom in onze ogen dit onterecht is.
In dit blog:
CoolBlue
Laten we beginnen met de aanleiding. Enige tijd geleden zagen wij op Coolblue de volgende uitleg:
Helder, precies wat een CreditCard doet. Je koopt iets in een webwinkel, Visa of MasterCard controleren jouw status en na de check zijn zij akkoord of niet. Bij akkoord krijg je als winkelier de betaling, anderzijds biedt het de klant ook een vorm van aankoopbescherming. Perfecte vorm van achteraf betalen want deze betaling wordt NIET gelijk van je bankrekening afgeschreven. Sterker nog, zelfs met een paar dagen levertijd in het achterhoofd is de afschrijving later dan de levering. Is dat nu niet “achteraf betalen”? Ja toch!
Maar wat zegt WebwinkelKeur?
Dat vinden wij dus vreemd.
Waarom heeft één van Nederlands grootste webwinkels dit wel zo in de voorwaarden en wijst een stichting als WebWinkelKeur dit af? Niet dat we wat tegen WebWinkelKeur hebben, ze zijn een goede partij om mee samen te werken, vinden wij.
Laten we eens kijken hoe Klarna, AfterPay en Billink werken in de praktijk: Jij als webwinkel biedt betaal opties aan, de klant kiest voor achteraf betalen met één van de genoemde diensten en wat doen die? Ze bekijken de financiële status van de klant, doen een BKR check enzovoorts, daarna krijg jij als webwinkel een go or no-go om uit te leveren aan die klant…….
Maar wacht eens….
Dat is dus eigenlijk het zelfde als wat er bij een CreditCard betaling gebeurt. Enige verschil is vaak dat mensen met een CreditCard deze card vaak al enige tijd in bezit hebben terwijl veel mensen bij Klarna, AfterPay of Billink nieuw zijn en dus eerst compleet getoetst moeten worden. Bovendien is voor bezitters van een CreditCard vooraf al een duidelijkheid beschikbaar in hun aankooplimiet.
Reactie WebwinkelKeur
We hebben een woordvoerder van WebwinkelKeur gevraagd om een reactie: “We vinden daarbij creditcard toch een minder goed alternatief dan bijvoorbeeld Afterpay omdat lang niet elke Nederlander een creditcard heeft. Of het wettelijk voldoende is, was een grijs gebied. Of dat nog steeds zo is zou ik moeten uitzoeken.”
Wat ons betreft klopt de stelling dat niet iedere Nederlander een CreditCard heeft, Maar ook niet iedere Nederlander heeft een account (vooraf) bij Klarna, AfterPay of Billink. In die zin? Wat is er anders? De basis blijft gelijk… “Achteraf betalen” aanbieden is op basis van toetsing. Wie door de toets komt kan er gebruik van maken, Wie niet? Die zal op een andere wijze moeten betalen. Maar om nu een CreditCard niet als “achteraf betalen” te bestempelen, en Klarna, AfterPay of Billink wel? Hopelijk komt WebwinkelKeur snel met een breed gecommuniceerde wijziging in haar beleid..
Maar wat zeggen anderen?
Pay.nl schrijft: “Of je nu de laatste mode, boeken, reizen, levensmiddelen of speelgoed verkoopt in jouw webshop… door Visa via PAY. aan te bieden, rekenen jouw klanten direct online af, maar betalen ze achteraf voor hun aankopen. Visa creditcardbetalingen worden namelijk niet direct afgeschreven, maar op een later moment door Visa aan jouw klant gefactureerd.” (bron Pay.nl)
Actie WebwinkelKeur
Na aanleiding van deze blog gaat WebwinkelKeur de communicatie over “achteraf betalen” aanpassen. Het zit namelijk in de twee wijze van verwerken die met een CreditCard gedaan kunnen worden:
Bij Buckaroo heb je bijvoorbeeld twee methodes:
– ‘Authorize’ (to reserve an amount)
– ‘Capture’ (to charge the credit card with the authorized amount)
Als je direct capture gebruikt, wat veel partijen standaard doen zodat ze het geld zelf direct hebben, dan voldoe je daarmee niet aan de achterafbetaal criteria zoals de wetgever hem stelt.
Reserveer je alleen het bedrag en doe je de capture na levering. Dan wel. Zo werken alle grote partijen die ook door Thuiswinkel zijn goedgekeurd.
P.s. we blijven WebwinkelKeur wel aanbevelen als één van de beste aanbieders van keurmerken!
UPDATE 01-12-2021
Een tijd geleden heb je contact gehad met WebwinkelKeur over betalingen die met de creditcard verricht worden.
Ik heb onderzoek hiernaar gedaan en ik ben tot de conclusie gekomen dat het betalen met een creditcard inderdaad als achteraf betalen gezien kan worden. Er is wel een uitzondering hierop, namelijk de creditcards die via een prepaid tegoed worden opgewaardeerd. Maar dit is een erg klein percentage, het zou oneerlijk zijn om door deze kleine groep de grote groep creditcard betalers te benadelen.
Vanaf nu beschouwen wij betalingen door middel van een creditcard als achteraf betaaloptie. Dit hebben we in ons keuringsproces veranderd.
Ik wil jullie namens team WebwinkelKeur bedanken dat jullie dit onder onze aandacht hebt gebracht en ik wens SitiWeb een mooie dag toe.
Ik denk dat het blog toch wat zaken uit de context haalt. Allereerst keuren wij geen webshops af op achteraf betalen, we geven het alleen mee als adviespunt in onze keuring. Als tweede is het niet zo dat wij creditcard per definitie afwijzen als achterafbetaalmethode, wel dat niet elke creditcard betaling een achterafbetaling betreft. Iets wat wel jouw stelling was.
Ik geef je blog daarom graag wat meer context. We helpen leden soms met juridische vragen. In dit geval kregen we zon juridische vraag die we vanuit service beantwoorden. De vraag die ons gesteld werd bij WebwinkelKeur is of een creditcard betaling als achterafbetaling kan worden gezien. We hebben toen geantwoord dat een standaard creditcardbetaling geen achterafbetaling volgens de wet is.
De grote partijen werken allemaal met een ander soort creditcard betaling. Namelijk met een reservering op de creditcard.
Als je direct de betaling definitief maakt, wat veel partijen standaard doen zodat ze het geld zelf direct hebben, dan voldoe je daarmee niet aan de achterafbetaal criteria zoals de wetgever hem stelt voor zover ik nu heb bekeken.
Reserveer je alleen het bedrag en doe je de daadwerkelijke betaling na levering. Dan wel. Zo werken alle grote partijen die ook door Thuiswinkel zijn goedgekeurd. Een creditcard betaling kan dus alleen als achteraf betaling worden gezien als het bedrag bij bestelling gereserveerd wordt en pas na levering daadwerkelijk definitief wordt gemaakt.
Ik kan geen 100% zekerheid geven, om het helemaal tot in detail uit te zoeken heb ik meer tijd nodig. Maar dat wij dus onterecht webshops afkeuren is onjuist. We proberen onze leden alleen zo goed als we kunnen van advies te voorzien.
Daarbij zijn enkele quotes die aangehaald worden uit zijn verband gerukt en onderdeel van een prive chat, niet bedoeld als publieke reactie van WebwinkelKeur. Jammer dat ze nu toch in deze context verschijnen.
Beste Marcel, wij hebben nergens gesteld dat WWK shops hierop zou afwijzen, wel communiceert WWK zoals de getoonde afbeelding weergeeft dat WWK een CreditCard niet als een achteraf betaalmiddel ziet. Het staat er letterlijk. Als een lezer dat in een andere context moet zien, dan is het aan WWK om in de beantwoording aan haar leden duidelijker te zijn. We hebben aan onze blog ook e.e.a toegevoegd waardoor er nog duidelijker is dat er twee mechanismes zijn in de verwerking. En juist dat maakt dan weer dat het antwoord vanuit WWK-support echt een te zwart-wit antwoord is.
P.s. door mijn doofheid zal er altijd een chat zijn. Zou willen dat ik nog normaal kon bellen. Maar uit zijn context is het zeker niet, voor wie het wil inzien. Bij de koffie dan.