Maar weet wat je meet !
Wie geregeld leest over website optimalisatie komt ongetwijfeld terecht op GTMetrix, een site waar je de snelheid van jouw website kan meten. Vol trots roept een deel van de bezoekers “Kijk eens wat goed”, een ander deel zit mopperend op zijn scherm te kijken… Slechts een C score. Maar is dat slecht? Nee, dat hoeft niet.
Voor je gaat meten met GTMetrix moet je wel iets goed onthouden. Wanneer je niet inlogt kan je enkel meten op Vancouver als testlocatie. Canada dus. Maar wat heb je aan een meting in Canada als je publiek in vooral Nederland of België zit? Maak dus een account aan. Vanaf dan kan je kiezen welke meetserver jij gebruikt. Gratis is de dichtstbijzijnde locatie Londen. Voor betalende gebruikers is er ook een meetserver in Amsterdam beschikbaar.
We gaan eerst maar eens beginnen met een vraag: Welk soort site heb jij? Een simpele wie-wat-waar-en een contactfomulier website? Of een webshop met alle toeters en bellen er aan? En vergeet niet alle varianten er tussen. Maar ook, wat koppel jij aan deze website? Denk aan externe letterfonts, analysesites, reviewsites, sociale media, externe mailprogramma’s en dan vooral ook de vraag, hoe wordt dat dan technisch verwerkt. Mijn ervaring is dat veel site-eigenaren geen enkel idee hebben. Toch heeft dit enorme impact op je GTMetrix rapportcijfer.
En dan nog een belangrijk punt. Grafische vormgeving bepaald veel. Sliders (lees eens deze blog van Nathan Veenstra), opbouw van vooral de bovenkant (eerst zichtbare deel) van de site, hoeveelheid letterfonts en afbeeldingen (daarover straks meer). Je hebt heel veel invloed op de beleving en snelheid van een website.
Tips voor een snelle WordPress site.
Strip je website
Nu kan je om de snelheid van een site flink beïnvloeden beginnen met de meest simpele stap: Strip je website. Weg met alle opmeuk. Retesnel zal de websiteworden maar waarschijnlijk net zo gezellig uitstralen als een Action winkel. Uitkleden van een site is dus balanceren met in je achterhoofd de klant centraal. Wat is ballast, maar ook; Wat is er nodig om de bezoeker de juiste impuls te geven om te kopen. Als je deze punten op een rij zet, kan je met vaak simpele ingrepen je site maximaliseren waarbij de balans tussen snelheid en aantrekkelijkheid voor je doelgroep voorop blijft staan.
Statische website
Maak een site statisch. Perfect voor als je geen webshop hebt. Gewone platte HTML sites zijn fors sneller, dus wanneer je site geen noodzaak heeft om php files en een database te gebruiken, is dit de oplossing. Bijkomend voordeel, de veiligheid van je website is hoger. Er is namelijk niets meer wat men “zomaar eventjes” kan aanvallen.
Maak je webshop hybride.
Heb je een webshop, ben je afhankelijk van site onderdelen die wel veel gebruik maken van de database? Scheid je webshop dan van je overige informatie. Plaats je shop gescheiden van je website. Bijvoorbeeld op webshop.hierjouwdomeinnaam.nl. Alle overige informatie staat dan gewoon op je hoofddomein. Voordeel is tweeledig. Ten eerste kan je bij alle functies van beide sites rekening houden met de benodigde plug-ins (op hoofddomein geen WooCommerce en aanverwante onderdelen). Je hoofd website kan dan ook weer statisch zijn. Zo werken vereist wel wat planning, een reden waarom dit model niet de goedkoopste is. Laat je dus goed informeren.
CDN? Nuttig of niet?
Vaak zien we een CDN aangeraden worden. In Jip en Janneke taal: een netwerk aan servers strategisch verdeeld over de wereld waar een copy van je site draait. Nuttig? Soms wel, soms niet. De “niet” zit vooral in het feit dat menig CDN verder van je bezoekers afzit dan je eigen webserver staat. Los even van de technische specificaties (zo draaien wij met nvme-SSD, welke sneller is dan de standaard SDD oplossingen van de meeste CDN aanbieders). Wel nuttig kan een CDN zijn voor kleine websites die opeens een storm aan bezoekers kunnen verwachten. En soms ook een stukje extra veiligheid. Vooral aan te raden dus voor informatieve sites welke internationaal opereren.
Optimaliseer je afbeeldingen met WebP
WebP? Ik denk dat veel mensen hier nog nooit van hebben gehoord. Toch is dit een bestandsformaat wat de afgelopen jaren enorm populair is geworden voor afbeeldingen. Het is namelijk met deze techniek mogelijk de omvang van een afbeelding fors te verkleinen. Soms tot wel de helft minder in grootte. Kijk eens naar een plug-in als WebP-Express. Werkt standaard al goed bij de betere hosters. WebP bestanden worden ondersteund door vrijwel alle moderne browsers. Maak je nog geen gebruik van WebP, start daar vandaag nog mee. Optimaliseer ook je gewone jpg en png afbeeldingen. Dit kan bijvoorbeeld met diensten als Imagify of ShortPixel. Deze twee bieden tevens WebP ondersteuning, scheelt je weer de losse plug-in.
Minder externe bronnen.
Google Analystics, het is iedere keer weer een verbinding naar buiten om te meten, maar dat hoeft niet. Met de plug-in CAOS | Host Google Analytics Locally kan je de belangrijkste onderdelen voor analyse lokaal op je website draaien. Het scheelt maar weinig, maar is soms net het verschil van C naar B in een GTMetrix meting. Het zelfde verhaal gaat op voor Google Fonts. Ook hier weer een oplossing door deze fonts lokaal te plaatsen: OMGF | Host Google Fonts Locally. Deze beide oplossingen zijn ook zonder plug-ins toe te passen wanneer je wat verstand van code hebt. Verwacht geen wonderen van deze twee, het zijn net als vele andere oplossingen een onderdeel van een groter proces.
Cache
Eenmaal een website gebouwd, dan is optimaliseren met een goede cacheplug-in de eerste stap om mooie cijfers in een GTMetrix meting te halen. Welke de beste is? Niet zo makkelijk te beantwoorden. We hebben zelf gemerkt dat ook je hostingplatform daar invloeden op heeft. Momenteel is de beste keus wat mij betreft wel WP-Rocket. Deze biedt een uitgebreid scala aan mogelijkheden waaronder door een CDN integratie en Imagify welke we eerder besproken hebben. Ben jij al klant bij SitiWeb, dan kan jij deze plug-in via ons afnemen met korting
Hosting.
Vaak ondergeschoven, maar soms tot wel meerdere seconden verschil. Goede hosting, royale pakketten met genoeg geheugen en CPU capaciteit en snelle nvme-SSD. Kost wat, heb je vaak meer ook! Denk aan serverside beveiliging, cache op serverniveau en gelijk goed je back-ups geregeld. Bezuinig dus niet op je hosting. Het is immers de basis waar jouw online dienst op draait.
Meten is een moment opname!
Wanneer jouw GTMetrix uitslag je vandaag beloond met een C kan dat morgen zomaar opeens een A of een F zijn. WordPress, alle gebruikte plug-ins, ze worden als het goed is door jou geregeld bijgewerkt naar de laatste versies. Soms zelfs (deels) automatisch. Een website is dus vrijwel nooit hetzelfde als een paar weken geleden. Iedere verandering/update kan forse verschillen opleveren.
Staar je dus niet blind op dit soort fluctuaties. Het is vooral van belang om te begrijpen hoe dat gekomen is. Soms moet je dan ingrijpen, soms is het een paar uur later weer beter.
Focus je op de bezoekers
Los van dit alles, snelheid is belangrijk, maar je site is er niet voor een GTMetrix meting, je site is er om rendement voor jouw onderneming op te leveren. Snelheid is een waarde voor Google, maar nog belangrijker, snelheid is er voor je bezoekers. Alleen vergeet niet dat dit slechts een gedeelte van het verhaal is. Verkopen doe je door je site, product of dienst bekend te laten worden. Want wat heb je aan een snelle site zonder bezoekers?
Vergeet niet .. dat als je test EN je een cache plugin voor HTML/page cache hebt en/of (jawel) varnish caching of litespeed server caching .. je de statische cache variant zit te testen ..
dat kan nog steeds betekenen dat je scores helemaal OK zijn, maar als iemand dan op je site een formulier invult, iets zoekt, of iets in het winkelmandje stopt dat de site dan alsnog traag is..
Hi Romon.
Goede aanvulling, in de basis meten de meeste mensen vooral de voorpagina. Eigenlijk niet de belangrijkste. Want die kan snel zijn en vervolgens alle product pagina’s traag.
Maar ik moest ook voorkomen te diep te gaan. Nu is het wel zo dat de meeste goedkopere aanbieders weer geen redis of varnisch en andere varianten aanbieden.