Mijn mail komt niet aan. Eén van de meest gehoorde klachten. Het bezorgt ons ook veel werk. Mail is een lastig werkveld. Want als er één gebied is waar onzichtbare krachten hun invloed uitoefenen, dan is dat wel bij mail.

Voor we beginnen

Let er op dat mail verzenden bij voorkeur als platte tekst wordt gedaan. Mail met HTML opmaak, afbeeldingen en dan ook nog voorzien van woorden die vaak als SPAM worden gezien, maken dat je mail wel aankomt, alleen dan wel in de SPAMBOX en niet in Postvak in….  Dit artikel gaat echter vooral om mail die ook niet in de SPAM terecht komt.

Maar waarom?

Om de vraag “Maar waarom” te beantwoorden gaan we flink wat jaren terug in de tijd. Mail was ‘vroeger’ hét communicatiemiddel via internet. Als iets populair is, zijn er altijd mensen die er misbruik van gaan maken. Denk aan het versturen van SPAM en virussen. Of je voordoen als iemand anders en dan maar hopen dat de ontvanger het niet door heeft.

Misbruik, dat dus ook weer tegengegaan moest worden. En dan begint er dus een wedloop tussen de goede en de kwaadwillenden. Met als gevolg, dat we tegenwoordig op allerlei manieren kijken of iets goed of fout is. En omdat wij mensen lui zijn, en ook niet willen dat wij onze opdrachtgevers “lastig” moeten vallen met twijfelgevallen, hebben de slimmeriken onder ons dit vrijwel compleet geautomatiseerd. Bij negen van de tien gevallen werkt het dan ook perfect. De overige 10% is een lastig gebied.  Vaak ligt het probleem dan bij de ontvangende partij, die meestal weinig kaas heeft gegeten van de achterliggende techniek om een goede analyse te maken. Maar nog erger, het kan ook liggen aan de verzendende partij, zonder dat deze ook maar 1 idee heeft wat de oorzaak kan zijn.

SPF, DKIM, DMARC, SENSEO

Er zijn heel wat koppen Senseo door ons gedronken tijdens het beantwoorden van de vele vragen op dit gebied. En Senseo kent iedereen wel. Maar SPF, DKIM en DMARC? Toch zijn dit de eerder gemelde oplossingen. SPF is een controleerbare vermelding op DNS niveau waarbij gekeken wordt of de verzonden mail ook daadwerkelijk is verzonden vanaf een mailserver die aan een domeinnaam is toegewezen. DKIM is een digitale handtekening onder de mail en DMARC heeft weer te maken met het melden van SPAM.

Wij gaan er maar niet dieper op in, want dat wij jou dan als lezer kwijt zijn door alle technische uitleg is een feit. Bij SitiWeb doen wij er alles aan om dit per klant goed op orde te hebben.

De ontvanger

Wij zeiden het al eerder, het ligt ook soms bij de ontvanger. Een opeenstapeling van anti-virus, anti-SPAM, IMAP of POP3. En welk mailprogramma wordt er eigenlijk gebruikt? Allemaal zaken die meespelen. Het stapelen van dit soort instellingen en programma’s maakt het juist onmogelijk om goed te analyseren waar het mis gaat.

Een mooi voorbeeld uit de praktijk zagen wij toen we onlangs op één bedrijf 2 computers naast elkaar hadden staan, waarbij van een bepaalde afzender op pc-A de mail wel binnenkwam en op pc-B niet. Na lang zoeken kwamen wij er achter dat het lag aan de combinatie van berichtinhoud en de twee verschillende anti-SPAM programma’s.

Dit soort doolhoven maakt het voor de meeste hosters onmogelijk om een goede ondersteuning te geven op mail. Toch zijn er wel wat mogelijkheden.

Test je instellingen

Een goed werkende verzendende mailserver is het halve werk en dat kan je ook zelf testen. Ga naar mail-tester.com en stuur een mail met jouw domeinnaam erin (met een onderwerp en een tekst!) naar het mailadres welke jij te zien krijgt. Een paar seconden later kan jij de uitslag van de test lezen.

En je krijgt een oordeel te zien met een uitleg. Scoor jij slecht? Stuur dan de resultaten naar je hoster, zodat hij samen met jou tot een oplossing kan komen. Scoor jij goed? Dan weet jij 1 ding zeker, aan de door jou verzonden mail ligt het niet.