Wie bij Sitiweb host ziet het dat wij standaard geen www. meer gebruiken. Een bewuste keuze. Het toepassen van www. stamt uit het begintijd van het internet. Misschien verstandig om eens uit te leggen hoe het werkt en waarom men aanvankelijk met www. van start is gegaan. Daarna lees je waarom wij www. niet meer gebruiken.

www.domeinnaan.com verwees naar het deel van het internet waar men een website kon aantreffen (poort 80) . Zoals ftp.domeinnaam.com verwijst naar de poorten van een domein voor up en downloaden van files (o.a. poort 21, 22), smtp.domeinnaam.com weer voor het verzenden van mail via poort 25 en pop3.domeinnaam.com en imap.domeinnaam.com weer naar de poorten waar men de mailboxen op in kom lezen.

Nu was dat al een stap verder, de basis was ooit namelijk een reeks aan cijfers achter elkaar (ip-nummer) waar men die poortnummers achter plaatste. Je kan het een beetje vergelijken met een flatgebouw. 1 toegangsdeur naar vele huizen er achter.

Die cijfers waren geen optie om te gebruiken, want hoe maak je tig duizenden en later alle tig miljard internet gebruikers nu wijs dat je op 145.58.29.114 de website http://nos.nl zal vinden? Niet dus, die cijfers werden dus namen, en door de voorloop aan die namen wisten we welke functie achter die naam schuil ging.

Inmiddels zijn we ruim 30 jaar gewend aan het internet. Men kan niet meer zonder. Overal wordt er naar verwezen. En juist daar vinden we de oorzaak waarom www. aan het verdwijnen is bij het invoeren van een domeinnaam in de browser.

Tijd is geld

We zeiden het al, overal wordt naar websites gewezen. Vaak is dat in duur betaalde zendtijd op radio en televisie. Maar ook in online en offline advertenties. Duur door de prijs per seconde, of de gebruikte hoeveelheid ruimte in print en online advertenties.

Ga zelf maar eens na. Spreek de volgende twee zinnen maar eens uit:

“Koop je auto online via marktplaats.nl”
“Koop je auto online via www.marktplaats.nl”

We hebben het over een verschil van 1 seconde. Maar wat kost 1 seconde als je dit moet uitzenden op een zender met een miljoenpubliek? Al gauw 5000.- extra. Als je dan ook nog geregeld dit doet heb je het over tonnen tot miljoenen op jaarbasis. En om even bij het Marktplaats voorbeeld te blijven, zij adverteren zelfs zonder .nl :).

Om die reden hoor je geen enkele advertentie haast meer met www. in de naam, uitgezonderd reclame gericht op zeer oude doelgroep (echt waar, Tena Lady, Rollators en nog een paar spots gericht op 60 plus zijn de uitzonderingen). En ga jezelf en je omgeving maar eens na, in een gesprek zal je zelden www. gebruiken.

Om nog een reden aan te voeren, op tablet en helemaal op je mobiel is het een feit dat mensen vrijwel altijd een domeinnaam invoeren zonder www.

Omgeleid

Geen www meer dus. Gebruik gewoon je kale domeinnaam als hoofddomein. Mensen typen het www. steeds minder in, zij worden immers overspoeld met kruidvat.nl, opel.nl. En die worden weer keurig omgeleid naar een versie met www. maar eigenlijk veroorzaken zij daarmee een extra onnodige omleiding. Als site-eigenaar weet je dat iedere extra stap tijd kost, dus slecht voor je SEO maar gelukkig geen grote weegfactor is. In ieder geval, zorg er voor dat een bezoeker altijd op de juiste plaats uit komt.

Het zal nog wel wat jaren duren voor www. in een naam echt helemaal verdwijnt, maar wie kiest voor een nieuwe site of een marketingtechnische aanpassing van een bestaande site, kan er nu al voor gaan kiezen….. www, weg ermee.