Wij zien in de praktijk veel webshops die het niet redden. De vraag waarom is niet altijd makkelijk te beantwoorden. Maar wij zien vaak wel een aantal oorzaken die er voor zorgen dat veel webwinkels de deuren sluiten.

Nu is er wel een verschil tussen een webwinkel en een fysieke winkel. Als een webshop verdwijnt, merkt vaak niemand dit, terwijl een winkel in de winkelstraat vaak lang leeg staat en men nog steeds duidelijk kan zien welke winkel er gezeten heeft. Per saldo verschilt het slagingspercentage tussen offline en online niet zo enorm veel.

Jouw inzet bepaalt of het een succes wordt

Om een webshop een succes te laten worden is er allereerst één zeer belangrijk persoon noodzakelijk. De verkoper. En dat ben jij. Jouw inzet bepaalt of het een succes wordt. Het is dus van belang dat je zelf eerst kritisch naar jezelf kijkt. Veel vragen kan je beantwoorden voor je begint.

• Wat weet jij van online ondernemen?
• Hoeveel tijd kan en wil jij in je webshop steken?
• Hoe ga jij om met sociale media?
• Welke webwinkelsoftware ga jij gebruiken? Een gratis webshop lijkt aantrekkelijk maar kent veel bezwaren. Denk aan beperkte mogelijkheden en SEO die niet optimaal is.

• Ken jij je concurrentie?
• Wat zal jouw winkel doen onderscheiden van de rest?
• Kies jij voor concurreren op prijs of service? En hoe laat jij dat merken?
• Begrijp je de werking van zoekmachines?
• Ga jij adverteren op Google, Facebook of andere plaatsen? En met welk budget?
• Heb je een beetje basiskennis van HTML waardoor je zelfstandig e.e.a kan doen?
• Is er ondersteuning door professionals als het gaat om de technische aspecten?

De lijst is nog veel langer te maken. Maar steeds weer komt naar voren dat succes gekoppeld is aan de verkoper. Daarom is het aan te raden om eerst na te denken of deze werkzaamheden wel bij je passen. Voor je het weet, heb je veel geld onnodig geïnvesteerd. En als het mis gaat zien wij dat er gewezen wordt naar alles en iedereen als schuldige. Maar wees eerlijk, uiteindelijk bepaal jij wat er gebeurt, of is het wat er niet is gebeurd?

Tips om wel te slagen

Hier wat tips om wel te slagen met je webwinkel:
• Steek dagelijks tijd in je webshop. Ook in de weekenden. Want ook dan is het internet gewoon geopend.
• Let goed op de prijsontwikkelingen in de markt. Met slechts een paar muisklikken ziet men ook de prijzen van je concurrenten
• Zet goed in op sociale media. Facebook en Google zijn belangrijke kanalen die voor veel verkeer zorgen.
• Laat de klant een relatie worden. Zorg er voor dat zij jouw winkel positief beoordelen.
• Zorg voor een goede technische partner die jou kan ondersteunen met de techniek, vergis je niet hoeveel tijd zelf ontdekken en uitvinden kost.

 

geslaagde webshop