Geregeld krijgen wij de vraag, weten jullie een goede SEO specialist? Helaas, wij gaan je teleurstellen. SEO is een kapstokbegrip waar veel onder valt. In dit blog nemen we je mee door de wondere wereld van SEO. We bekijken een aantal aspecten die jou kunnen helpen in SEO-land.

We gaan ook dieper in of iets zin heeft of niet. En bovenal splitsen wij SEO op in een fors aantal aspecten. Ben jij er klaar voor?

SEO en je sitesnelheid

Daar begint het al mee, SEO en de snelheid van je site zijn aan elkaar gekoppeld. Hoe? Heel simpel, hoe trager een website, hoe sneller bezoekers afhaken. Dat is dan weer negatief voor de cijfers die gemeten worden door Google. Een goed opgezette en snelle website maakt dus dat klanten makkelijker manoeuvreren. Of te wel, je maakt het bezoekers makkelijk, de snelheidsbeleving is zoals een bezoeker het graag ziet.

Hoe maak jij een site sneller?
– Kies voor goede hosting met caching en snelle NVME SSD.
– Zorg voor optimalisatie van de website zelf: zo min mogelijk vertragende plug-ins, afbeeldingsoptimalisatie middels WebP en beperk de code zoveel als maar kan (zonder functionaliteit te verliezen).

SEO en de UX factor

Je site is meer dan techniek, het is ook daar waar de bezoekers hun weg moeten vinden in jouw aanbod. Denk dus goed na hoe een website wordt ingedeeld. Houd je menustructuur goed in de gaten.

Wist jij dat een bezoeker na ongeveer 7 menu-opties niet meer weet wat de eerste optie was? Het heeft alles te maken met “Miller’s law” bedacht in 1956 en in gaat op de psychologie van de mens. Wanneer je dat in je achterhoofd houdt wordt een site ook overzichtelijker. Gevolg, de klant komt makkelijker bij het product of de dienst door de heldere “wegbewijzing”.

  • Gebruik het “magische getal zeven” niet om onnodige ontwerpbeperkingen te rechtvaardigen. Soms is meer niet uit te sluiten.
  • Organiseer inhoud in kleinere delen zodat gebruikers ze gemakkelijk kunnen verwerken, begrijpen en onthouden.
  • Houd er rekening mee dat de capaciteit van het kortetermijngeheugen per persoon verschilt, op basis van hun voorkennis en situationele context.

SEO en je teksten

Een website is uniek om zijn teksten, teksten die geschreven zijn voor jouw bezoekers. NIET voor zoekmachines. Waarom we dat zeggen? We nemen dit voorbeeld.

rustige camping Drenthe Wel, we vrezen een zeer rustige vakantie. Wie wordt er nu in de maling genomen? Zijn de lezers gek? Of wilde de schrijver bewijzen dat op nummer 1 komen in Google kan als je maar doorlopend “rustige camping Drenthe” schrijft?

Voor Google had het steeds weer herhalen van het woord “rustige” niet gehoeven. Google is niet dom, die “zoekt” zelf wel naar de synoniemen van het woord rustig:

rustig synoniemen

Nu zullen niet alle woorden even bruikbaar zijn maar in een tekst duidelijk maken dat een “ongestoorde” vakantie in een “muisstille” omgeving mogelijk is? Weet zeker dat mensen een lekker lopende tekst eerder uitlezen dan een tekst die op een gegeven moment bijna doet verlangen naar een “lawaaierige vakantie in Benidorm”.

Overigens een goed voorbeeld van “op nummer 1” komen in Google door vooral teksten, dat zie je bij deze kraamzorgverlening.

Kraamzorg Nissewaard

 

Goede teksten zijn de basis voor iedere website, een goede tekstschrijver weet woorden te gebruiken voor zoekmachines maar bovenal om de bezoekers te verleiden, SEO draait om het verleiden. Google weet aan de hand van de tekstlengte goed in te schatten of de tekst geheel gelezen is of niet (verlaten pagina).

SEO en afbeeldingen.

We hadden het al over het technisch optimaliseren van afbeeldingen, het formaat doet er dus toe. Maar niet alleen het formaat, ook de ALT teksten en beschrijvingen zijn extreem belangrijk. Als je zelf de foto’s gemaakt hebt, zal er vaak een bestandsnaam zijn als IMG99063677835.jpg.

Dat zegt niemand wat, Maar heette die rood-jurkje-dames.jpg dan zegt dat al wat meer. En dan kom je ook bij het punt dat je de overige waarden aan een foto kan meegeven. Alt-tekst, titel, omschrijving. Gebruik deze optie. De markt van de rode jurkjes is overvol, toch zien wij op onderstaande 3 van onze klanten terug. Gewoon door het consequent invullen van de omschrijvingen.

rood jurkje dames

Laten we even verder gaan met “rood jurkje”. Er zijn heel veel jurkjes rood, maar de selectie wordt al kleiner als wij daarin gaan verdiepen. Denk aan “rood cocktail jurkje” of “rood trouw jurkje”

rood trouw jurkje+

Hoe beter je zelf al filtert, hoe groter de kans dat jij sneller gezien wordt. Dat is een groot deel van het “geheim van SEO”. Hoe completer de informatie, hoe gerichter het resultaat bij een zoekopdracht.

SEO en linkbuilding

Linkbuilding kan hoofdzakelijk op 2 manieren. Waardevolle links via relevante websites of via “farms” en “startpagina’s”. Beiden werken! De eerste categorie, de waardevolle links zijn vooral gemaakt omdat de verwijzende website echt link heeft met de doelgroep waarin jij zelf als ondernemer actief bent. Die links krijg je dan ook veelal gratis door de schrijvers.

De “farms” en “startpagina’s” zijn wat minder krachtig maar omdat je vaak voor meerdere verwijzende site in een bulk inkoopt, toch weer een mooie gelegenheid om op te duiken in zoekresultaten. Alleen of je altijd op dit soort linkjes gevonden wilt worden?

linkfarm

Overigens is RealGen de eigenaar van deze farm. Er staat op dit domein niets wat met dhr Wilders en zijn partij te maken heeft. Bedenk dus goed wat je met je linkjes doet!

SEO en SEA

Adverteren via zoekmachines, Het werkt! Maar kan ook aardig in de papieren lopen. Lukraak adverteren is als een schot hagel, hopen dat je wat raakt. Dit deel is wel iets wat uitzoeken geblazen is, want je kan nog vele andere opties binnen de zoekmachines gebruiken. Juist bij SEA is uitbesteden wil je er snel effect uit halen wel aan te raden. Maar als je alle andere punten uit dit blog op orde hebt, zal je zien dat je zelfs zonder adverteren het ver kan schoppen binnen Google.

SEO en je data

Via Google Analystic, Search en andere tools vergaar jij data, heel veel data. Zoveel dat je door de bomen het bos soms niet meer ziet. Laat je niet gek maken. Je hoeft lang niet alles te begrijpen, als je maar weet waar je naar wilt zoeken?

Google data

Bijvoorbeeld: Wat doen mensen na het lezen van een blog, gaan ze ook verder lezen? Of verlaten zij de site weer? Hoeveel links volgen ze? Leiden die blogs ook tot een verhoogde verkoop van een product of dienst. En waarom verkoopt het één beter dan het ander? Data heeft een nadeel, je kan alles meten, maar als je niet weet wat je meet, heb je aan die data niets. Op dit punt kan externe ondersteuning vaak de uitweg zijn.

SEO een wondere wereld

Hoewel vanaf nu een beetje minder, je kan dus heel veel zelf doen. Want wie er nu echt goed in is? Daarvoor is het begrip SEO veel te vaag en te breed. Hopelijk is het nu wel iets duidelijker geworden. Door het geheel beter te begrijpen, kan jij ook gerichter op zoek naar het uitbesteden van jouw SEO opdracht. Of het gewoon zelf gaan doen.