Steeds vaker krijgen wij de vraag of wij kunnen helpen in het proces van een bestaande webshop overnemen. Soms lijkt de over te nemen shop zo fantastisch, maar wanneer we er dieper in duiken is ons advies geregeld: Laat deze maar aan jou voorbij gaan.
Je ziet ze vast wel eens, advertenties om een webshop over te nemen. Met soms prachtige omschrijvingen. Helaas vaak te mooi om waar te zijn.
Waar moet jij op letten bij het overnemen van een webshop
Waar moet je dan op letten? Er zijn genoeg indicatoren die een eerste filtering mogelijk maken. We zetten er hier een aantal op een rij.
- Hoelang bestaat de webshop? Minder dan 1 jaar, dat is al een rode vlag!
- Lees goed alle reviews, heeft de verkoper ook daar een actief reactie beleid in gevoerd? De over te nemen webshop hoeft echt niet altijd 5 sterren te halen, maar onder de 3? Dan is het een slecht voorteken voor de reputatie.
- Hoeveel volgers en likes? Leuke indicatie maar iedereen weet dat men ook dit kan kopen, kijk daar dus heel kritisch naar. Likes, Volgers, hoe je ze maar noemen wilt, het is nog lang geen garantie die dit ook kopers worden. En dit geldt ook voor de inschrijvingen voor een nieuwsbrief. Hoe betrokken zijn deze echt?
- Hoe actief is de verkopende partij op Sociaal Media?
- SEO waarde? Hoe goed wordt de webshop gevonden in zoekmachines, zijn het waardevolle links? Kijk ook eens bij “afbeeldingen zoeken” komt daar de site geregeld in beeld bij gerichte zoekopdrachten?
- Waarmee is de webshop gebouwd? Heeft men echt in het verleden er goed in geïnvesteerd? Compleet geoptimaliseerd voor de doelgroep? Of was het een snel-in-elkaar-gemaakte shop op basis van een template? (vooral bij Shopify, JouwWeb en MijnWebWinkel)
- Hoe was de omzet de afgelopen jaren, zijn rare sprongen omhoog of omlaag verklaarbaar?
- Vertrouw lang niet altijd de opgegeven cijfers, schakel een financieel deskundige in om die cijfers te controleren.
- Welke activa neem je over? Voorraden? Zijn deze nog wel actueel? Maar ook magazijninrichting, verpakkingsmateriaal enzovoort. Besef goed dat je dit allemaal overneemt tegen inkoopsprijzen.
- Goodwill? Heel goed over nadenken, hier komen namelijk emoties om de hoek kijken. Stel dat de verkoper zelf al heel veel jaren aandacht heeft besteed aan de webshop die jij wilt overnemen, dan zal hij daar waarschijnlijk fors meer waarde aan hangen. Maar bekijk het realistisch, je neemt zelden zijn kennis, ervaring, enzovoort over, die moet je opnieuw opbouwen.
- Ga goed de contracten die de verkoper heeft met leveranciers na, krijg jij diezelfde kortingen? Wat veranderd er aan de betalingscondities?
- Welke lopende contracten zijn er? Bijvoorbeeld de webshophosting en het onderhoud van de webshop.
- Een belangrijk punt is de aansprakelijkheid, zorg dat dit goed wordt dichtgetimmerd. Je wilt immers niet opgezadeld worden met problemen die de verkoper heeft veroorzaakt. (raadpleeg een deskundige!)
- De verkoper weet natuurlijk alles over zijn/haar producten en of diensten. Vaak maar een koud kunstje om weer op nieuw te beginnen. De verkoper kent natuurlijk iedere leverancier, weet waar het snelst en makkelijk omzet te behalen is. Hij moet dus geen toekomstige concurrent worden. Een concurrentiebeding is dus absoluut noodzakelijk.
- Let ook op wie er tussen de aankoop zit. Staat de webshop op een site waarop deze worden aangeboden en ontvangt deze site daar provisie voor? Lees dan ook goed de voorwaarden van deze door. Liefst altijd rechtstreeks zaken doen met de verkoper.
Nog steeds van plan de webshop over te nemen? Denk dan na over je bod. Let goed op dat je altijd communiceert dat dit dan een indicatief bod betreft (dus nog geen bindende voorwaarden). Dwing af dat daaraan een periode gekoppeld wordt waarin exclusief met jou onderhandeld wordt. Neem geen gehaaste besluiten. Maak samenvattingen van mondelinge gesprekken en deel deze met de verkoper.
Hoe je aankoop te financieren?
Lang niet iedereen heeft tienduizenden euro’s op de bankrekening staan. Dus zal je als koper vaak op zoek moeten naar extra kapitaal. Denk aan leningen bij familie, vrienden en kennissen. Ook bij een bank aankloppen kan maar deze vereisen veelal een behoorlijke eigen inbreng. Maar er is ook nog een andere weg te bewandelen.
Kies voor gespreide betaling van de koopsom. Een verkoper die in jou een goede overnamekandidaat ziet, zal daar in mee gaan. Het heeft immers ook voordelen voor de verkoper (raadpleeg een accountant!). Dit kan op basis van overeengekomen betalingstermijnen of op basis van revenue based financing of te wel gebaseerd op basis van je omzet. Hoe sneller je groeit, hoe eerder de lening is afbetaald.
Stel een contract op
Als je een bestaande webshop overneemt, zorg dan dat contractueel wordt vastgelegd hoe lang de verkoper jou nog gaat ondersteunen, bijvoorbeeld een half jaar lang, tot 4 uur per week. Wil een verkoper dat niet, laat de koop niet doorgaan. Let ook op hoe de overgang begeleid gaat worden. Gooit de verkoper alles “over de muur” of loop je eerst een weekje mee waarin alle facetten van de shop aan bod komen?
En dan tot slot, stel een contract op waarin alles wordt benoemd: De koopsom, welke domeinnamen, welke activa enzovoort. Hoe beter alles is vastgelegd, hoe minder problemen na de hand te verwachten zijn.
Veel succes bij de aankoop van je nieuwe webshop
Erg mooi en duidelijk verhaal
Goede tips! Vergeet niet dat sommige leveranciers een regiobescherming hanteren. Stel dat er al een verkooppunt is in jouw regio dan staan ze er vaak niet om te springen om in dezelfde regio nog een verkooppunt te hebben. Noem het concurrentiebescherming.
Staar je niet blind op de omzet, kijk naar het bedrag wat onderaan de streep overblijft. De hoogte van het gemiddelde winkelmandje is ook een mooie waarde om mee te meten. Persoonlijk zou ik nooit een webshop overnemen waar de gemiddelde waarde van het winkelmandje onder de 50 euro ligt. De overhead staat dan vaak niet in verhouding tot de opbrengst.