We hebben het al eens vaker gezegd. Meten is weten, maar weet wat je meet. Vandaag gaan we het hebben over Google PageSpeed Insight en dan voor de meting voor mobiel. Waarom? Omdat velen er zo naar kijken. Maar wat hebben eigenlijk aan deze test……. Eerlijk gezegd: Niet veel. Sterker nog, kijk er liever maar niet naar. Waarom leggen wij jou hieronder uit.
In dit blog:
Motorola Moto G4
Wie heeft er nog een Motorola Moto G4? Niemand? Zal mij ook niets verbazen. De Motorola Moto G4 is inmiddels al een volwaardig museumstuk. In 2016 kwam dit budgetmodel uit. En toen was het dus al echt een van de goedkoopste modellen die je toen kon kopen. Met voor die tijd al niet de snelste Snapdragon processor, niet echt een geheugenmonster met slechts 2GB. Nee het was een echte instapper in de laagste klasse. Voor 149.- euro had je hem in huis.
Wie de Moto G4 toen gekocht had zal al gauw deze doorgestoten hebben naar de kinderen en deze zullen vast wel klagen dat anno 2022 dit toestel gewoon te traag is. Toch is dit het referentie toestel voor de meting van Google PageSpeed…. Serieus?
Trage 4G simulatie
Hoera, we zitten in 2022. Toestellen van het afgelopen jaar zijn vrijwel allemaal voor 5G geschikt, Waar 5G al actief is gaat het retesnel. En nog geen 5G? Nederland is voorzien van meerdere mobiele aanbieders die stuk voor stuk perfecte mobiele netwerken in gebruik hebben. Maar wat doet Google? Die doet alsof wij een land in Afrika zijn. Of een niet plat land met heel veel bergen, weinig stedelijk gebied enzovoort. Nee, die trage 4G die zij in de test gebruiken? Niet echt iets voor Nederland.
Voortgang in techniek websites
Oke, nu hebben we dus het referentietoestel Moto 4G bekeken en de verbindingssnelheid. Beiden deden ons dus al verbazen. Maar het gaat nog verder. De snelheid en toestel waren voor 2016 relevant, maar de gemiddelde website was toen fors slanker als het gaat om scripts. Anno 2022 stoppen we sites steeds voller, scriptje voor Face hier, Google Tags daar, een Clarity om de activiteiten te monitoren, koppelingen naar keurmerken, noem maar op, en dan hebben we het niet eens over de vele scripts voor de website zelf.
Al met al, websites zijn vet veel aangekomen in die tijd. Gevolg voor Google PageSpeed Insight? Waar je een paar jaar geleden makkelijk een >90 score kon halen, is het steeds vaker blij zijn met een lagere score.
Ik wil een hoger resultaat !
Natuurlijk wil je een hoger resultaat, iedereen wil graag een sticker van de juffrouw in een schoolklas toch? Nou geef mijn sticker maar aan iemand anders. De enige wijze waar je nog redelijk wat mee kan opkrikken in deze test is het aanbieden van je afbeeldingen in WebP formaat, maar verwacht daar geen wonderen van. Eigenlijk is dan de enige optie je website of webshop te strippen. Moet je dat willen? Nee, als online ondernemer heb je nu eenmaal die data en koppelingen nodig.
Gewoon je verstand gebruiken
Voor Nederland geldt dus dat we ten opzichte van Google PageSpeed Insight wel betere toestellen in onze hand houden. Dat we over het algemeen verblijven in gebieden waar 4G ronduit goed is. Waar als mobiel ondertussen toptoestellen van Samsung, OnePlus, Apple en andere topmerken een grote gebruikersgroep heeft. En zelfs de kids al niet meer accepteren dat een telefoon traag is…. En wie maakt zich dan nog druk om een slecht cijfer op Google PageSpeed Insight voor mobiel? Als de resultaten voor de desktop maar goed is… en zelfs daar geldt nu er steeds meer glasvezels naar woningen lopen dat ook daar de resultaten steeds meer gaan afwijken van de werkelijkheid.
Eigenlijk vertelt de Google PageSpeed Insight test je veel te weinig, betere inzichten krijg je uit bijvoorbeeld GTMetrix.
Laat een reactie achter